Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
różni się od etyki formalnej tym, że nie ustanawia żadnego
dekalogu, żadnych norm moralnych, ale jest duchem prawa.

Mistrzowie zen byli świadomi tego, iż nauka o przekroczeniu dualizmu
dobra i zła może być błędnie rozumiana jako nawoływanie do ustawicznego
łamania wszelkich zasad moralnych. Z tego powodu w swoich pouczeniach
dla laikatu nawiązywali oni do powszechnie uznanych zasad etycznych,
podkreślając konieczność przestrzegania buddyjskich przykazań i niepopełniania
'dziesięciu złych czynów' czy 'pięciu najcięższych przewin'. Zalecali
również przestrzeganie etyki konfucjańskiej, która także w feudalnej Japonii
stanowiła podstawę społecznych relacji.
Dogen uważał lojalność wobec pana feudalnego za zgodną z doktryną
buddyjską. Podkreślał także, że nie
różni się od etyki formalnej tym, że nie ustanawia żadnego <br>dekalogu, żadnych norm moralnych, ale jest duchem prawa. <br>&lt;page nr=271&gt;<br>Mistrzowie zen byli świadomi tego, iż nauka o przekroczeniu dualizmu <br>dobra i zła może być błędnie rozumiana jako nawoływanie do ustawicznego <br>łamania wszelkich zasad moralnych. Z tego powodu w swoich pouczeniach <br>dla laikatu nawiązywali oni do powszechnie uznanych zasad etycznych, <br>podkreślając konieczność przestrzegania buddyjskich przykazań i niepopełniania <br>'dziesięciu złych czynów' czy 'pięciu najcięższych przewin'. Zalecali <br>również przestrzeganie etyki konfucjańskiej, która także w feudalnej Japonii <br>stanowiła podstawę społecznych relacji. <br>Dogen uważał lojalność wobec pana feudalnego za zgodną z doktryną <br>buddyjską. Podkreślał także, że nie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego