Typ tekstu: Książka
Autor: Stanisław Dąbek
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
do tworzenia części jako struktur zamkniętych. Łuciuk w Mszy Dziękczynnej (1974) integruje poszczególne części wewnętrznie z użyciem kategorii modyfikacji, zachowując jednocześnie ten sam wyraz, tworząc w Sanctus punkt kulminacyjny kompozycji. Dwie msze Świdra z lat 50-ych ­ Missa simplex (1954) i Msza (1959) ­ łączą elementy formy szeregowej (integracja wewnętrzna) i łańcuchowej (utrzymanie jednolitego wyrazu).
Analizowane msze żałobne stanowią cykle od sześcio- do dziesięcioczęściowych. Tylko Karczyński (1925) i Gieburowski (1929) tworzą pełny, dziewięcioczęściowy cykl z tekstami liturgicznymi missae pro Defunctis.
Cykl sześcioczęściowy występuje we mszach J.A. Maklakiewicza (1932) i Jasińskiego (1989), przy czym obaj kompozytorzy tworzą podobny, skrócony układ, bez Graduale
do tworzenia części jako struktur zamkniętych. Łuciuk w &lt;name type="tit"&gt;Mszy Dziękczynnej&lt;/&gt; (1974) integruje poszczególne części wewnętrznie z użyciem kategorii modyfikacji, zachowując jednocześnie ten sam wyraz, tworząc w &lt;name type="tit"&gt;Sanctus&lt;/&gt; punkt kulminacyjny kompozycji. Dwie msze Świdra z lat 50-ych ­ &lt;name type="tit"&gt;Missa simplex&lt;/&gt; (1954) i &lt;name type="tit"&gt;Msza&lt;/&gt; (1959) ­ łączą elementy formy szeregowej (integracja wewnętrzna) i łańcuchowej (utrzymanie jednolitego wyrazu).<br>Analizowane msze żałobne stanowią cykle od sześcio- do dziesięcioczęściowych. Tylko Karczyński (1925) i Gieburowski (1929) tworzą pełny, dziewięcioczęściowy cykl z tekstami liturgicznymi &lt;foreign lang="lat"&gt;missae pro Defunctis&lt;/&gt;. <br>Cykl sześcioczęściowy występuje we mszach J.A. Maklakiewicza (1932) i Jasińskiego (1989), przy czym obaj kompozytorzy tworzą podobny, skrócony układ, bez Graduale
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego