po łacinie. Będąc prawdziwym mistrzem tego języka, wypracował dla Kościoła afrykańskiego łacińską terminologię liturgiczną, teologiczną, ascetyczną. Jemu właśnie zawdzięczamy wypracowanie takich pojęć łacińskich, jak jedność Bożej natury (<foreign lang="lat">unitas, substantia</>), troistość Boskich osób (<foreign lang="lat">trinitas, persona</>). Terminologia ta przyjęła się odtąd na stałe w teologicznej literaturze Kościoła łacińskiego. Tertulian inauguruje więc proces latynizacji Kościoła afrykańskiego, która stanie się jedną z najbardziej charakterystycznych cech kultury chrześcijańskiego Średniowiecza. Jako prawnik wprowadził do teologii terminologię jurydyczną, przez co ukierunkował rozwój kultury chrześcijańskiego Zachodu, w której w przyszłości przeważą te elementy. Prawniczy charakter kultury chrześcijańskiego Zachodu będzie kontrastował ze Wschodem, gdzie dominanta elementów spekulatywnych, intelektualnych, zaczerpniętych z