Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
In Solemnitatibus,
ad libitum, s. 1-5; zamieszczono tam ponadto dwie inne msze tego kompozytora).
Nowowiejski wykorzystuje ten późny utwór chorałowy w sposób zróżnicowany, daleki
od schematyzmu, w każdej części mszy odmiennie (w przykładach nutowych zaznaczono
ten materiał klamrą). W Kyrie posługuje się frazami inicjalnymi, rytmizując
je w celu uzyskania linii melodycznej pełnej ekspresji, stosując zdwojenia oktawowe
par głosów (AB, ST, s.1 prz. 2), bądź imitację ścisłą w strukturach polifonicznych
(s. 5, prz. 3). W Gloria wprowadza materiał chorałowy dopiero w wersie Qui tollis
peccata mundi miserere nobis, rytmizując go i przeciwstawiając jednogłos odcinkom
wielogłosowym (s. 7,
prz.4), stosując
In Solemnitatibus, <br>ad libitum, s. 1-5; zamieszczono tam ponadto dwie inne msze tego kompozytora). <br>Nowowiejski wykorzystuje ten późny utwór chorałowy w sposób zróżnicowany, daleki <br>od schematyzmu, w każdej części mszy odmiennie (w przykładach nutowych zaznaczono <br>ten materiał klamrą). W Kyrie posługuje się frazami inicjalnymi, rytmizując <br>je w celu uzyskania linii melodycznej pełnej ekspresji, stosując zdwojenia oktawowe <br>par głosów (AB, ST, s.1 prz. 2), bądź imitację ścisłą w strukturach polifonicznych <br>(s. 5, prz. 3). W Gloria wprowadza materiał chorałowy dopiero w wersie Qui tollis <br>peccata mundi miserere nobis, rytmizując go i przeciwstawiając jednogłos odcinkom <br>wielogłosowym (s. 7, <br>prz.4), stosując
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego