Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
powinieneś spędzić w medytacji,
cały czas myśląc o przemijającej naturze wszystkiego, co efemeryczne. Musisz
pozostawać w medytacji, mając oczy otwarte szeroko na naturę ludzkiego
życia".
Vimalakirti skrytykował Śariputrę za to, że ten przywiązał się do
fałszywej koncepcji medytacji jako bezruchu. Według niego medytacja nie
musi być koniecznie związana z pozycją lotosu - "czy siedzisz, czy śpisz,
czy chodzisz - musisz cały czas być w medytacji". Takie stanowisko może
budzić zdziwienie, ponieważ medytacja zwykła się kojarzyć właśnie z unieruchomieniem
ciała w określonej pozycji oraz oderwaniem od wszelkich
form aktywności.
Krytykę 'zen wyciszonego' można znaleźć także w naukach mistrza Linji:
"[Wielu mnichów - A. K.] napycha
powinieneś spędzić w medytacji, <br>cały czas myśląc o przemijającej naturze wszystkiego, co efemeryczne. Musisz <br>pozostawać w medytacji, mając oczy otwarte szeroko na naturę ludzkiego <br>życia".&lt;/&gt; <br>Vimalakirti skrytykował Śariputrę za to, że ten przywiązał się do <br>fałszywej koncepcji medytacji jako bezruchu. Według niego medytacja nie <br>musi być koniecznie związana z pozycją lotosu - "czy siedzisz, czy śpisz, <br>czy chodzisz - musisz cały czas być w medytacji". Takie stanowisko może <br>budzić zdziwienie, ponieważ medytacja zwykła się kojarzyć właśnie z unieruchomieniem <br>ciała w określonej pozycji oraz oderwaniem od wszelkich <br>form aktywności. <br>Krytykę 'zen wyciszonego' można znaleźć także w naukach mistrza Linji: <br>&lt;q&gt;"[Wielu mnichów - A. K.] napycha
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego