Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
inaczej myślę, że fascynacja, zainteresowanie problematyką religijną w późniejszym okresie jest w twórczości Kołakowskiego fragmentem ogólniejszego problemu, który - jak mniemam - organizuje całą niemal twórczość filozoficzną ostatnich niemal trzydziestu lat. To właśnie badanie tego ogólniejszego problemu czyni jego twórczość tak dla mnie istotną. Zagadnieniem tym jest tropienie źródeł totalitaryzmu w myśleniu ludzkim. We wszystkich jego kolejnych pracach z tych lat przewija się ta zasadnicza myśl, że idea zbawienia czy tu na ziemi, czy w niebie, wiara w możliwość rozwiązania dylematów ludzkich, harmonijnej syntezy opcji przeciwstawnych, jest utopią prowadzącą do tragedii. Bezpośrednią jego konsekwencją jest filozoficzna krytyka najrozmaitszych wersji absolutyzmu, czy to religijnego
inaczej myślę, że fascynacja, zainteresowanie problematyką religijną w późniejszym okresie jest w twórczości Kołakowskiego fragmentem ogólniejszego problemu, który - jak mniemam - organizuje całą niemal twórczość filozoficzną ostatnich niemal trzydziestu lat. To właśnie badanie tego ogólniejszego problemu czyni jego twórczość tak dla mnie istotną. Zagadnieniem tym jest tropienie źródeł totalitaryzmu w myśleniu ludzkim. We wszystkich jego kolejnych pracach z tych lat przewija się ta zasadnicza myśl, że idea zbawienia czy tu na ziemi, czy w niebie, wiara w możliwość rozwiązania dylematów ludzkich, harmonijnej syntezy opcji przeciwstawnych, jest utopią prowadzącą do tragedii. Bezpośrednią jego konsekwencją jest filozoficzna krytyka najrozmaitszych wersji absolutyzmu, czy to religijnego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego