Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
estetycznych, dążeniem do tego, by budynek był czymś więcej niż "stosem drew dobrze ułożonych".
Kiedy przyjrzymy się domowi, dostrzeżemy w nim także moc wiary, lęk przed złymi siłami. Widać to zarówno w napisie na tramie, głównej belce - apostrofie do Boga, jak i w krzyżu malowanym na szczycie, w symbolice znaków lunarnych, w tajemnicy tego,

co zakopano pod progiem, przystępując do budowy chałupy. Nigdzie indziej nie łączą się ze sobą tak mocno wiara, piękno i użytkowość.
Dachy bywały najczęściej czterospadowe i przyczółkowe, z niewielką przestrzenią trójkątną u szczytu. Pod koniec XVIII w., wraz z bogaceniem się wsi, modne stają się dachy naczółkowe
estetycznych, dążeniem do tego, by budynek był czymś więcej niż "stosem drew dobrze ułożonych". <br>Kiedy przyjrzymy się domowi, dostrzeżemy w nim także moc wiary, lęk przed złymi siłami. Widać to zarówno w napisie na tramie, głównej belce - apostrofie do Boga, jak i w krzyżu malowanym na szczycie, w symbolice znaków lunarnych, w tajemnicy tego, <br>&lt;page nr=93&gt;<br> co zakopano pod progiem, przystępując do budowy chałupy. Nigdzie indziej nie łączą się ze sobą tak mocno wiara, piękno i użytkowość. <br>Dachy bywały najczęściej czterospadowe i przyczółkowe, z niewielką przestrzenią trójkątną u szczytu. Pod koniec XVIII w., wraz z bogaceniem się wsi, modne stają się dachy naczółkowe
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego