Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Wiedza i Życie
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1999
NIEWIDZIALNOŚCI
Nie istnieją niewidzialne samoloty. Nadlatujący samolot można wykryć na wiele sposobów: za pomocą radaru, wykorzystując nasłuch elektroniczny, analizując efekty akustyczne i emisję promieniowania w podczerwieni, w końcu obserwując nieboskłon. Celem konstruktorów jest natomiast takie projektowanie samolotów, by ich wykrycie jak najbardziej utrudnić (opóźnić).
Obecnie najwięcej uwagi poświęca się poszukiwaniu metod zmniejszenia wykrywalności samolotu przez stacje radiolokacyjne. O łatwości wykrycia decyduje tzw. skuteczna powierzchnia odbicia samolotu (SPO), wyrażana w metrach kwadratowych. Radar stacji radiolokacyjnej emituje promieniowanie elektromagnetyczne, które powraca po odbiciu od przeszkody (w tym przypadku od samolotu). Im mniejsza skuteczna powierzchnia odbicia, tym powracający sygnał jest słabszy, a obiekt trudniejszy
NIEWIDZIALNOŚCI&lt;/tit1&gt;<br>Nie istnieją niewidzialne samoloty. Nadlatujący samolot można wykryć na wiele sposobów: za pomocą radaru, wykorzystując nasłuch elektroniczny, analizując efekty akustyczne i emisję promieniowania w podczerwieni, w końcu obserwując nieboskłon. Celem konstruktorów jest natomiast takie projektowanie samolotów, by ich wykrycie jak najbardziej utrudnić (opóźnić).<br>Obecnie najwięcej uwagi poświęca się poszukiwaniu metod zmniejszenia wykrywalności samolotu przez stacje radiolokacyjne. O łatwości wykrycia decyduje tzw. skuteczna powierzchnia odbicia samolotu (SPO), wyrażana w metrach kwadratowych. Radar stacji radiolokacyjnej emituje promieniowanie elektromagnetyczne, które powraca po odbiciu od przeszkody (w tym przypadku od samolotu). Im mniejsza skuteczna powierzchnia odbicia, tym powracający sygnał jest słabszy, a obiekt trudniejszy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego