Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jest zbyt wiele mylnych interpretacji, dlatego poszukiwali nowych
sposobów wyrazu istoty nauki Buddy Śakyamuniego. Zamiast opracowywać
teorię 'logiki paradoksu', stosowali paradoksowe sądy do opisu najbardziej
trywialnych aspektów rzeczywistości. Nie pisali traktatów filozoficznych na
temat sprzecznej tożsamości przeciwieństw, tylko wyrażali tę prawdę
w konkretnym odniesieniu do rzeczywistości, twierdząc na przykład, iż
"miecz tnie na jedną część" (jap. itto ichidan). To zdanie jest sądem
paradoksowym, ponieważ "miecz zawsze przecina coś na dwie części" (jap.
itto nidan). Jednak z punktu widzenia 'logiki paradoksu' jedno jest wszystkim,
a wszystko jest jednym, tak więc części, na które przecina miecz jakąś rzecz,
tak naprawdę są jedną częścią
jest zbyt wiele mylnych interpretacji, dlatego poszukiwali nowych <br>sposobów wyrazu istoty nauki Buddy Śakyamuniego. Zamiast opracowywać <br>teorię 'logiki paradoksu', stosowali paradoksowe sądy do opisu najbardziej <br>trywialnych aspektów rzeczywistości. Nie pisali traktatów filozoficznych na <br>temat sprzecznej tożsamości przeciwieństw, tylko wyrażali tę prawdę <br>w konkretnym odniesieniu do rzeczywistości, twierdząc na przykład, iż <br>"miecz tnie na jedną część" (jap. itto ichidan). To zdanie jest sądem <br>paradoksowym, ponieważ "miecz zawsze przecina coś na dwie części" (jap. <br>itto nidan). Jednak z punktu widzenia 'logiki paradoksu' jedno jest wszystkim, <br>a wszystko jest jednym, tak więc części, na które przecina miecz jakąś rzecz, <br>tak naprawdę są jedną częścią
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego