Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
i różnicuje przestrzeń także operowanie światłem. Najważniejsze wskazówki scenograficzne Słowackiego dotyczą właśnie oświetlenia sceny; światło (lub jego brak) często jest ważniejsze niż eksponowanie scenicznych rekwizytów. Bardzo wiele scen rozgrywa się w pejzażu nocy, w mrocznych komnatach. Na tle ciemności rozbłyskują punktowe lub momentowe światła: błyskawice, iskry, pochodnie, świeca, ognisko, lampa, migają drogocenne klejnoty. Te punktowe światła są ruchome, przesuwają się po scenie, wydobywają z mroku coraz to inny jej fragment: ktoś idzie za sceną, pędzi kawalkada z pochodniami, chmury przesłaniają i odsłaniają księżyc, groźnie wyglądają wyłaniające się z mroku kontury świata. Albo ciemność bywa rozjaśniana tajemniczą poświatą księżyca, rozstępujących się mgieł
i różnicuje przestrzeń także operowanie światłem. Najważniejsze wskazówki scenograficzne Słowackiego dotyczą właśnie oświetlenia sceny; światło (lub jego brak) często jest ważniejsze niż eksponowanie scenicznych rekwizytów. Bardzo wiele scen rozgrywa się w pejzażu nocy, w mrocznych komnatach. Na tle ciemności rozbłyskują punktowe lub momentowe światła: błyskawice, iskry, pochodnie, świeca, ognisko, lampa, migają drogocenne klejnoty. Te punktowe światła są ruchome, przesuwają się po scenie, wydobywają z mroku coraz to inny jej fragment: ktoś idzie za sceną, pędzi kawalkada z pochodniami, chmury przesłaniają i odsłaniają księżyc, groźnie wyglądają wyłaniające się z mroku kontury świata. Albo ciemność bywa rozjaśniana tajemniczą poświatą księżyca, rozstępujących się mgieł
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego