Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
nie dzieje: tu nikt nikogo nie zabije, nikt nie padnie trupem, ani nie zemdleje nie odbędzie się ani pojedynek, ani scena miłosna. Tu ważą się tylko decyzje, dojrzewają zamiary, Cnota walczy ze Zbrodnią, Miłość ze Sławą. Miejsce czynów jest za sceną. Chyba tylko w jednym Brytanniku Racine ulega sytuacyjności teatru molierowskiego: ukryty Nero przysłuchuje się rozmowie Brytannika i Junii. Nie ma takich chwytów w innych tragediach. Jest to teatr sumienia i namiętności. Za sceną toczy się akcja dramatyczna, na scenie odbywa się dramat postaw. Bohaterowie zjawiają się, aby oznajmić o zmianie postawy wobec zmienionej sytuacji. Tragedia Racine'a jest fugalną konstrukcją złożoną
nie dzieje: tu nikt nikogo nie zabije, nikt nie padnie trupem, ani nie zemdleje nie odbędzie się ani pojedynek, ani scena miłosna. Tu ważą się tylko decyzje, dojrzewają zamiary, Cnota walczy ze Zbrodnią, Miłość ze Sławą. Miejsce czynów jest za sceną. Chyba tylko w jednym <name type="tit">Brytanniku</> Racine ulega sytuacyjności teatru molierowskiego: ukryty Nero przysłuchuje się rozmowie Brytannika i Junii. Nie ma takich chwytów w innych tragediach. Jest to teatr sumienia i namiętności. Za sceną toczy się akcja dramatyczna, na scenie odbywa się dramat postaw. Bohaterowie zjawiają się, aby oznajmić o zmianie postawy wobec zmienionej sytuacji. Tragedia Racine'a jest fugalną konstrukcją złożoną
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego