Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Fronda
Nr: 8
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
na nas pewne zmiany. We wspólnotach zrozumiałem, że nie żyjemy już w czasach, w których należy kultywować obyczaje. Te czasy dawno minęły, bo ludzie nie znają już obyczajów. Te obyczaje trzeba wprowadzać.

- Czyli trudno mówić o konserwatyzmie, bo nie ma czego konserwować. Trzeba zatem odtwarzać, a żeby odtwarzać trzeba mieć motywację.

- I trzeba mieć podstawowe wzorce. We Wspólnocie Błogosławieństw dostrzegłem np., że takim modelem zachowań w sytuacji mniejszości jest instytucja synagogi u Żydów. Oni wymyślili taką instytucję, aby przechować wiarę - co tu dużo mówić, podobną do naszej - w nieprzyjaznym środowisku. Podobnie rzecz się ma z obyczajami domowymi u Żydów w diasporze
na nas pewne zmiany. We wspólnotach zrozumiałem, że nie żyjemy już w czasach, w których należy kultywować obyczaje. Te czasy dawno minęły, bo ludzie nie znają już obyczajów. Te obyczaje trzeba wprowadzać.<br><br> - Czyli trudno mówić o konserwatyzmie, bo nie ma czego konserwować. Trzeba zatem odtwarzać, a żeby odtwarzać trzeba mieć motywację.<br><br> - I trzeba mieć podstawowe wzorce. We Wspólnocie Błogosławieństw dostrzegłem np., że takim modelem zachowań w sytuacji mniejszości jest instytucja synagogi u Żydów. Oni wymyślili taką instytucję, aby przechować wiarę - co tu dużo mówić, podobną do naszej - w nieprzyjaznym środowisku. Podobnie rzecz się ma z obyczajami domowymi u Żydów w diasporze
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego