867-928). Powiedział on, iż 'oświecenie' jest <br>równoznaczne z "roztrzaskaniem kuli zwątpienia". Także Wuzu Fayan <br>(jap. Goso Hoen, 1024-1104) używał tego wyrażenia, jednak dopiero jego <br>uczeń, Dahui, konsekwentnie rozwinął teorię 'wielkiego zwątpienia', łącząc <br>ją z metodą 'wpatrywania się w koan'. Dahui uważał bowiem, iż tylko dzięki <br>zwątpieniu, pojawiającemu się na skutek zmagania się z paradoksalnym <br><page nr=104><br>sensem 'kluczowego wersu' koanu, może nastąpić nagłe przekroczenie <br>dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania. <br>Dahui porównywał mistrza starającego się wytworzyć w uczniu 'wielkie <br>zwątpienie' do urzędnika, który skonfiskował już całe mienie, a mimo to żąda <br>jeszcze więcej. Poczucie totalnego zwątpienia jest frustrujące dla intelektu, <br>który nie może