Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Polityka
Nr: 25
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1980
samego świadomość tego jest bardzo gorzka.
Wśród pytań, których zadawania sobie zakazuje, a które jednak stawia, szczególna rola przypada pytaniom o byt pośmiertny, o duszę, o status ontologiczny człowieka. Nie tylko "Treny", ale cała twórczość Kochanowskiego jest nieustannym pytaniem o te sprawy. Odpowiedzi są różne, Kochanowski posługuje się koncepcjami starożytności, neoplatonizmu i chrześcijaństwa, ale wyobraźnia poety krąży wokół mitologicznych pejzaży Hadesu, wokół podziemnych "tęskliwych jezior" i "niepomnego zdroju", wokół . Ta wiedza wyobraźni o Hadesie jest podejrzeniem o nicość pośmiertną, podejrzeniem o śmierć duszy.
Człowiek Kochanowskiego nie jest w stanie sprostać swojemu człowieczeństwu. Bo jest sam pośród pozaludzkich porządków, które go determinują
samego świadomość tego jest bardzo gorzka. <br>Wśród pytań, których zadawania sobie zakazuje, a które jednak stawia, szczególna rola przypada pytaniom o byt pośmiertny, o duszę, o status ontologiczny człowieka. Nie tylko "Treny", ale cała twórczość Kochanowskiego jest nieustannym pytaniem o te sprawy. Odpowiedzi są różne, Kochanowski posługuje się koncepcjami starożytności, neoplatonizmu i chrześcijaństwa, ale wyobraźnia poety krąży wokół mitologicznych pejzaży Hadesu, wokół podziemnych "&lt;orig&gt;tęskliwych&lt;/&gt; jezior" i "niepomnego zdroju", wokół &lt;gap&gt;. Ta wiedza wyobraźni o Hadesie jest podejrzeniem o nicość pośmiertną, podejrzeniem o śmierć duszy. <br>Człowiek Kochanowskiego nie jest w stanie sprostać swojemu człowieczeństwu. Bo jest sam pośród pozaludzkich porządków, które go determinują
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego