Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
rytmicznych odstępach, co dawało efekt jodełki lub wpisanych w siebie kwadratów. Splot ten dawał najciekawsze efekty ornamentacyjne na wełnianych dywanach.
Są to wszystko sploty istniejące od wczesnego średniowiecza. Na uwagę zasługuje jeszcze technika wyrobu tkanin przetykanych i tkaniny o wzorach geometrycznych. Wykonywano je przy użyciu czterech, sześciu lub większej liczby nicielnic. Reinfuss przypuszcza, iż dostały się do ludowego rzemiosła z rzemieślniczych pracowni tkackich (1970, s. 68). Efekty wzorzyste uzyskiwano również za pomocą tworzenia dodatkowych "ziewów" przez deskę ("broszowanie"), a także przy użyciu techniki kilimowej. Tkaczka wybierała wówczas ręcznie nici osnowy potrzebne do stworzenia wzoru, powstającego po wprowadzeniu wątku. Technika ta została
rytmicznych odstępach, co dawało efekt jodełki lub wpisanych w siebie kwadratów. Splot ten dawał najciekawsze efekty ornamentacyjne na wełnianych dywanach. <br>Są to wszystko sploty istniejące od wczesnego średniowiecza. Na uwagę zasługuje jeszcze technika wyrobu tkanin przetykanych i tkaniny o wzorach geometrycznych. Wykonywano je przy użyciu czterech, sześciu lub większej liczby nicielnic. Reinfuss przypuszcza, iż dostały się do ludowego rzemiosła z rzemieślniczych pracowni tkackich (1970, s. 68). Efekty wzorzyste uzyskiwano również za pomocą tworzenia dodatkowych "ziewów" przez deskę ("broszowanie"), a także przy użyciu techniki kilimowej. Tkaczka wybierała wówczas ręcznie nici osnowy potrzebne do stworzenia wzoru, powstającego po wprowadzeniu wątku. Technika ta została
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego