Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
ma sensu ze względu na
pojęcie nieistnienia odrębnego 'ja', które jest kluczowe dla buddyzmu. Pojęcie
to jest związane z pojęciem 'pustki jednostkowej natury', ponieważ nie ma
sensu zmieniać czegoś, co nie ma stałych cech. Mistrzowie zen wyraźnie
odróżniają 'pustkę prawdziwą' od fałszywej 'pustki jednostronnej'. 'Pustka
prawdziwa', którą Nishida określał mianem 'nicości absolutnej', jest negacją
nie tylko afirmacji, ale także negacji. Nie może zostać uprzedmiotowiona,
ponieważ jest paradoksem, czyli 'absolutnie sprzeczną samotożsamością'
bytu i niebytu. 'Jaźń jednostkowa' nie może być oczyszczana ani wyciszana
właśnie dlatego, że tego rodzaju praktyka uwikłana jest w epistemologiczny
dualizm podmiotu i przedmiotu poznania, który powinien być w
ma sensu ze względu na <br>pojęcie nieistnienia odrębnego 'ja', które jest kluczowe dla buddyzmu. Pojęcie <br>to jest związane z pojęciem 'pustki jednostkowej natury', ponieważ nie ma <br>sensu zmieniać czegoś, co nie ma stałych cech. Mistrzowie zen wyraźnie <br>odróżniają 'pustkę prawdziwą' od fałszywej 'pustki jednostronnej'. 'Pustka<br>prawdziwa', którą Nishida określał mianem 'nicości absolutnej', jest negacją <br>nie tylko afirmacji, ale także negacji. Nie może zostać uprzedmiotowiona, <br>ponieważ jest paradoksem, czyli 'absolutnie sprzeczną samotożsamością' <br>bytu i niebytu. 'Jaźń jednostkowa' nie może być oczyszczana ani wyciszana <br>właśnie dlatego, że tego rodzaju praktyka uwikłana jest w epistemologiczny <br>dualizm podmiotu i przedmiotu poznania, który powinien być w
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego