Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
stosowali
oni konsekwentnie 'logiki paradoksu', natomiast wybrali drogę 'irracjonalnego
nierozróżniania' (jap. higo riteki mufumbetsu), charakterystyczną dla
przypadkowych i chaotycznych zachowań. Mazu dostrzegał potencjalne
zagrożenie wynikające z możliwości wypaczenia metody spontanicznej,
uważał jednak, że wystarczy, jeśli mistrz będzie korygował błędy ucznia.
Tymczasem Dahui twierdził, że najlepszą formą praktyki, której nie zagraża
niebezpieczeństwo fałszywej spontaniczności, jest metoda 'wpatrywania się
w koan' związana z koncentracją na 'kluczowym wersie' koanu (chiń. huatou;
jap. wato).
Początkowo Dahui także podkreślał znaczenie wiary na drodze do
'oświecenia', o czym świadczą jego następujące słowa: "Jeśli chcesz kroczyć
'drogą', musisz posiadać silną wiarę, aby nic nie mogło wpłynąć na
stan
stosowali <br>oni konsekwentnie 'logiki paradoksu', natomiast wybrali drogę 'irracjonalnego <br>nierozróżniania' (jap. higo riteki mufumbetsu), charakterystyczną dla <br>przypadkowych i chaotycznych zachowań. Mazu dostrzegał potencjalne <br>zagrożenie wynikające z możliwości wypaczenia metody spontanicznej, <br>uważał jednak, że wystarczy, jeśli mistrz będzie korygował błędy ucznia. <br>Tymczasem Dahui twierdził, że najlepszą formą praktyki, której nie zagraża <br>niebezpieczeństwo fałszywej spontaniczności, jest metoda 'wpatrywania się <br>w koan' związana z koncentracją na 'kluczowym wersie' koanu (chiń. huatou; <br>jap. wato). <br>Początkowo Dahui także podkreślał znaczenie wiary na drodze do <br>'oświecenia', o czym świadczą jego następujące słowa:&lt;q&gt; "Jeśli chcesz kroczyć <br>'drogą', musisz posiadać silną wiarę, aby nic nie mogło wpłynąć na <br>stan
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego