Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
relatywnej'.
Według Nishidy rzeczywistością nie jest byt, ale 'nicość absolutna' (jap.
zettaiteki mu), która jest negacją nie tylko bytu (jap. u), ale także 'nicości
relatywnej' (jap. sotaiteki mu), będącej brakiem bytu. 'Nicość absolutna' jest
nie tylko negacją afirmacji, ale także 'negacją negacji'. Gdyby 'nicość
absolutna' była jedynie negacją bytu, czyli niebytem, jej istnienie byłoby
uwarunkowane istnieniem bytu - najpierw musiałby istnieć byt, aby dzięki
jego zanegowaniu mógł powstać niebyt. 'Nicość absolutna' jest absolutną
negacją, niczym nie uwarunkowaną i dlatego nie może być sprowadzana do
'nicości relatywnej'. W terminologii buddyzmu Wielkiego Wozu odpowiednikiem
'nicości relatywnej' w filozofii Nishidy jest pojęcie 'pustki jednostronnej',
rozumianej
relatywnej'. <br>Według Nishidy rzeczywistością nie jest byt, ale 'nicość absolutna' (jap. <br>zettaiteki mu), która jest negacją nie tylko bytu (jap. u), ale także 'nicości <br>relatywnej' (jap. sotaiteki mu), będącej brakiem bytu. 'Nicość absolutna' jest <br>nie tylko negacją afirmacji, ale także 'negacją negacji'. Gdyby 'nicość <br>absolutna' była jedynie negacją bytu, czyli niebytem, jej istnienie byłoby <br>uwarunkowane istnieniem bytu - najpierw musiałby istnieć byt, aby dzięki <br>jego zanegowaniu mógł powstać niebyt. 'Nicość absolutna' jest absolutną <br>negacją, niczym nie uwarunkowaną i dlatego nie może być sprowadzana do <br>'nicości relatywnej'. W terminologii buddyzmu Wielkiego Wozu odpowiednikiem <br>'nicości relatywnej' w filozofii Nishidy jest pojęcie 'pustki jednostronnej', <br>rozumianej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego