Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
z linii Heze Shenhui, krytykującego
'oświecenie stopniowe' tak zwanej północnej szkoły zen. Zongmi był także Piątym
Patriarchą szkoły huayan (jap. kegon). Jego nauki zostały zebrane w dziele Zapiski
lustrzanej szkoły (chiń. Zongjinglu, jap. Shukyoroku, 961). Zongmi głosił jedność nauki
sutr i zen. Według niego można wyróżnić pięć rodzajów zen: 'zen nieoświeconych',
praktykowane na przykład dla poprawy zdrowia (jap. bompu zen); zen 'zewnętrznej
drogi', praktykowane przez wyznawców innych religii (jap. gedo zen); zen Małego
Wozu, którego celem jest wygaszenie funkcji świadomości (jap. shojo zen); zen
Wielkiego Wozu, w którym 'oświecenie' jest przejawiane w codziennym życiu (jap.
daijo zen); zen Najwyższego Wozu, w
z linii Heze Shenhui, krytykującego <br>'oświecenie stopniowe' tak zwanej północnej szkoły zen. Zongmi był także Piątym <br>Patriarchą szkoły huayan (jap. kegon). Jego nauki zostały zebrane w dziele Zapiski <br>lustrzanej szkoły (chiń. Zongjinglu, jap. Shukyoroku, 961). Zongmi głosił jedność nauki <br>sutr i zen. Według niego można wyróżnić pięć rodzajów zen: 'zen nieoświeconych', <br>praktykowane na przykład dla poprawy zdrowia (jap. bompu zen); zen 'zewnętrznej <br>drogi', praktykowane przez wyznawców innych religii (jap. gedo zen); zen Małego <br>Wozu, którego celem jest wygaszenie funkcji świadomości (jap. shojo zen); zen <br>Wielkiego Wozu, w którym 'oświecenie' jest przejawiane w codziennym życiu (jap. <br>daijo zen); zen Najwyższego Wozu, w
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego