Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
możemy tylko powiedzieć -
nie ma dualizmu.
Shido Bunan (1603-1676), chcąc podkreślić, że 'natury buddy' nie można
poznać tak, jak się poznaje każdy inny przedmiot poznania, pisał o 'oświeceniu':
Jeśli znasz 'oświecenie', pozostaje ono
nieznanym.
Warto zwrócić uwagę na to, że z punktu widzenia logiki 'absolutnie
sprzecznej samotożsamości' buddyjskie pojęcie 'niewiedzy' (sanskr. avidya;
chiń. wuming; jap. mumyo ) nie oznacza po prostu nieznajomości buddyjskiej
doktryny, ale odnosi się do fundamentalnego błędu w postrzeganiu rzeczywistości,
jakim jest dualizm podmiotu i przedmiotu.
'Oświecenie' to przezwyciężenie 'niewiedzy', którą stanowi dualistyczna
struktura postrzegania rzeczywistości. Z punktu widzenia 'logiki paradoksu'
jest ona bowiem tylko jednym z aspektów
możemy tylko powiedzieć - <br>nie ma dualizmu. <br>Shido Bunan (1603-1676), chcąc podkreślić, że 'natury buddy' nie można <br>poznać tak, jak się poznaje każdy inny przedmiot poznania, pisał o 'oświeceniu': <br>Jeśli znasz 'oświecenie', pozostaje ono <br>nieznanym. <br>Warto zwrócić uwagę na to, że z punktu widzenia logiki 'absolutnie <br>sprzecznej samotożsamości' buddyjskie pojęcie 'niewiedzy' (sanskr. avidya; <br>chiń. wuming; jap. mumyo ) nie oznacza po prostu nieznajomości buddyjskiej <br>doktryny, ale odnosi się do fundamentalnego błędu w postrzeganiu rzeczywistości, <br>jakim jest dualizm podmiotu i przedmiotu. <br>'Oświecenie' to przezwyciężenie 'niewiedzy', którą stanowi dualistyczna <br>struktura postrzegania rzeczywistości. Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' <br>jest ona bowiem tylko jednym z aspektów
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego