Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
rzeczywistości uległ artystycznej sakralizacji. W swej konstruktywistycznej koncepcji utylitarnej nadto - sztuka nurty racjonalnego stawiała sobie cele wprzęgnięcia się w najszerzej rozumianą służbę społeczeństwa i realizowała je wsiąkając w architekturę, urbanistykę, kształtowanie otoczenia.
Jak z tego wynika - twórcy orientacji intelektualnej zmierzali w tym samym co inni awangardziści, kierunku: demityzacji sztuki i nobilitowania rzeczywistości. Dla nich wszakże terenem eksploatacji realnego świata stał się zasięg fascynacji i odkryć nauk ścisłych, nowej techniki i technologii. W tym przypadku mamy więc do czynienia z sakralizacją: w sensie materialnym - rzeczywistości cywilizacyjno-technicznej i fenomenów światła i ruchu czy przestrzeni, zaś w sensie mentalnym -odkrywczo-naukowej i porządkującej
rzeczywistości uległ artystycznej sakralizacji. W swej konstruktywistycznej koncepcji utylitarnej nadto - sztuka nurty racjonalnego stawiała sobie cele wprzęgnięcia się w najszerzej rozumianą służbę społeczeństwa i realizowała je wsiąkając w architekturę, urbanistykę, kształtowanie otoczenia.<br> Jak z tego wynika - twórcy orientacji intelektualnej zmierzali w tym samym co inni awangardziści, kierunku: demityzacji sztuki i nobilitowania rzeczywistości. Dla nich wszakże terenem eksploatacji realnego świata stał się zasięg fascynacji i odkryć nauk ścisłych, nowej techniki i technologii. W tym przypadku mamy więc do czynienia z sakralizacją: w sensie materialnym - rzeczywistości cywilizacyjno-technicznej i fenomenów światła i ruchu czy przestrzeni, zaś w sensie mentalnym -odkrywczo-naukowej i porządkującej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego