Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Cosmopolitan
Nr: 12(32)
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1999
Takie pojęcie wyrabia się samo w każdym z nas od dzieciństwa do końca życia. Nie musi być ani prawdziwe, ani naukowe. Wystarczy, by było autentyczne i potwierdzone osobistym doświadczeniem. Wspólnie możemy sobie szukać naukowego lub religijnego obrazu świata, ale nie "naturalnego pojęcia". Heidegger wmawia nam tymczasem, że od dawna pytaliśmy o coś, na co tylko on zna odpowiedź. Świat jest konstytutywny dla człowieka - pisze Heidegger - więc nie można opisać świata przed opisaniem człowieka. Nawet gdyby istniała tu jakaś zależność logiczna, to przebiegałaby w dokładnie odwrotnym kierunku. Jeśli świat jest konstytutywny, to nie można opisać człowieka bez świata, a nie odwrotnie - świata
Takie pojęcie wyrabia się samo w każdym z nas od dzieciństwa do końca życia. Nie musi być ani prawdziwe, ani naukowe. Wystarczy, by było autentyczne i potwierdzone osobistym doświadczeniem. Wspólnie możemy sobie szukać naukowego lub religijnego obrazu świata, ale nie "naturalnego pojęcia". Heidegger wmawia nam tymczasem, że od dawna pytaliśmy o coś, na co tylko on zna odpowiedź. Świat jest konstytutywny dla człowieka - pisze Heidegger - więc nie można opisać świata przed opisaniem człowieka. Nawet gdyby istniała tu jakaś zależność logiczna, to przebiegałaby w dokładnie odwrotnym kierunku. Jeśli świat jest konstytutywny, to nie można opisać człowieka bez świata, a nie odwrotnie - świata
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego