później w czołowych periodykach epoki, w <name type="tit">"Życiu"</>, w <name type="tit">"Krytyce"</>, w lwowskim <name type="tit">"Naszym Kraju"</>, w warszawskim <name type="tit">"Przeglądzie Tygodniowym"</>. Najważniejsze prace Ortwina zostały zebrane w jedynej książce, jakiej doczekał się za życia, w tomie studiów Próby przekrojów, wydanej w r. 1936 z okazji trzydziestolecia jego działalności krytycznej. Nie była to działalność ilościowo obfita, ale znacząca, zwłaszcza w centralnym punkcie zainteresowań Ortwina, jakim stała się dla niego twórczość Wyspiańskiego. Poglądy krytyka na dramat rozwinęły się wyraźnie pod wrażeniem jednej z najbardziej urzekających książek pokolenia młodopolskiego, jaką były Narodziny tragedii Fryderyka Nietzschego. Dla Ortwina dramat i scena były czymś o wiele więcej niż tylko literaturą