Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
kochającej go królowej, wyrastająca na gruncie politycznych planów władcy i czarnych intryg dworu, z dominacją pozoru nad rzeczywistością, bliższa była Schillerowi niż Alfieriemu i zadecydowała o nieklasycznym rozumieniu tragedii przez Wężyka.
Don Karlos Wężyka nie został nigdy zagrany mimo wyrażonej już zgody cenzury (14 kwietnia 1808), mimo ustalonej przez Bogusławskiego obsady i być może – planowanego terminu premiery. I to „niedowcielenie" dramatu otwiera całą serię podobnych „niedowcieleń" utworów pisarza, tracącego w ten sposób możliwość oddziaływania na swą epokę i szansę wypracowania sobie takiej pozycji, jaką chciałby zająć.
Wkrótce po zakończeniu Don Karlosa śmierć matki zmusza Wężyka do porzucenia Krakowa
kochającej go królowej, wyrastająca na gruncie politycznych planów władcy i czarnych intryg dworu, z dominacją pozoru nad rzeczywistością, bliższa była Schillerowi niż Alfieriemu i zadecydowała o nieklasycznym rozumieniu tragedii przez Wężyka.<br> Don Karlos Wężyka nie został nigdy zagrany mimo wyrażonej już zgody cenzury (14 kwietnia 1808), mimo ustalonej przez Bogusławskiego obsady i być może &#150; planowanego terminu premiery. I to &#132;niedowcielenie" dramatu otwiera całą serię podobnych &#132;niedowcieleń" utworów pisarza, tracącego w ten sposób możliwość oddziaływania na swą epokę i szansę wypracowania sobie takiej pozycji, jaką chciałby zająć.<br> Wkrótce po zakończeniu Don Karlosa śmierć matki zmusza Wężyka do porzucenia Krakowa
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego