Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
świetnie uskrzydlona. W polemice z oceną twórczości Szekspira, ukształtowaną przez XVIII-wieczną krytykę angielską i przez Goethego, Schlegel sformułował zasady nowego dramatu. Wywodziły się z zasad romantycznej estetyki, w której poezja stanowiła element jednolitej całości nauk i sztuk. Mało istotne w tej perspektywie okazywały się tradycyjne kryteria prawdy a także oceny, odwołujące się do norm poprawności formalnej. Z wielkim entuzjazmem przedstawiał natomiast Schlegel szekspirowskie charaktery, namiętności, i nową kompozycję dramatu.
Charaktery u Szekspira, odmiennie niż charaktery XVIII-wiecznych postaci typowych, ukazują - wedle Schlegla - różnorodność (czasem nawet osobliwość i dziwaczność) wynikającą z głębokiej znajomości ludzi. Szekspir rysuje człowieka jako indywidualność, takiego "jaki
świetnie uskrzydlona. W polemice z oceną twórczości Szekspira, ukształtowaną przez XVIII-wieczną krytykę angielską i przez Goethego, Schlegel sformułował zasady nowego dramatu. Wywodziły się z zasad romantycznej estetyki, w której poezja stanowiła element jednolitej całości nauk i sztuk. Mało istotne w tej perspektywie okazywały się tradycyjne kryteria prawdy a także oceny, odwołujące się do norm poprawności formalnej. Z wielkim entuzjazmem przedstawiał natomiast Schlegel szekspirowskie charaktery, namiętności, i nową kompozycję dramatu.<br>Charaktery u Szekspira, odmiennie niż charaktery XVIII-wiecznych postaci typowych, ukazują - wedle Schlegla - różnorodność (czasem nawet osobliwość i dziwaczność) wynikającą z głębokiej znajomości ludzi. Szekspir rysuje człowieka jako indywidualność, takiego "jaki
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego