Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
znaki paradoksowe, ponieważ są one definiowane przez sądy paradoksowe.
Pojęcia te wskazują na różne aspekty rzeczywistości, będącej 'absolutnie
sprzeczną samotożsamością'.
Nishida uważał, że utożsamienie przez mistrzów zen 'jaźni zwyczajnej'
i 'jaźni oświeconej' świadczy najlepiej o tym, iż 'logika paradoksu' nie
zastępuje logiki klasycznej, lecz ją w sobie zawiera. Rozum klasyczny odgrywa
bowiem ważną rolę na drodze do 'oświecenia'. Punktem wyjścia filozofii zen
jest problem struktury i granic poznania, a sprzeczne wnioski pojawiają się
dopiero jako rezultat przeprowadzonej analizy. 'Oświecenie' jest możliwe
właśnie dlatego, że rozum klasyczny, napotykając własne (logiczne) ograniczenia,
dąży do ich przekroczenia. Także zmiana perspektywy postrzegania
rzeczywistości nie oznacza
znaki paradoksowe, ponieważ są one definiowane przez sądy paradoksowe. <br>Pojęcia te wskazują na różne aspekty rzeczywistości, będącej 'absolutnie <br>sprzeczną samotożsamością'. <br>Nishida uważał, że utożsamienie przez mistrzów zen 'jaźni zwyczajnej' <br>i 'jaźni oświeconej' świadczy najlepiej o tym, iż 'logika paradoksu' nie <br>zastępuje logiki klasycznej, lecz ją w sobie zawiera. Rozum klasyczny odgrywa <br>bowiem ważną rolę na drodze do 'oświecenia'. Punktem wyjścia filozofii zen <br>jest problem struktury i granic poznania, a sprzeczne wnioski pojawiają się <br>dopiero jako rezultat przeprowadzonej analizy. 'Oświecenie' jest możliwe <br>właśnie dlatego, że rozum klasyczny, napotykając własne (logiczne) ograniczenia, <br>dąży do ich przekroczenia. Także zmiana perspektywy postrzegania <br>rzeczywistości nie oznacza
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego