zwanego 'oświecenia pierwotnego' (chiń. benjue; <br>jap. hongaku) i 'oświecenia osiągniętego' (chiń. shijue; jap. shikaku). Teoria <br>'oświecenia nagłego' od początku była związana z koncepcją 'oświecenia <br>pierwotnego', czyli z teorią uniwersalnej 'natury buddy'. Właśnie dlatego, że <br>każdy ma 'naturę buddy', 'oświecenie' może być nagłe, gdyż człowiek nie <br>musi nic zdobywać, wystarczy, że odkryje to, co zawsze było w jego <br>posiadaniu. Orędownicy 'oświecenia nagłego' krytykowali pojęcie 'oświecenia <br>osiągniętego', twierdząc, że ten, kto ma 'naturę buddy', nie musi jej osiągać, <br>ponieważ jest pierwotnie oświecony. <br>Warto zwrócić uwagę na to, że Daosheng nie poświęcił zbyt wielkiej <br>uwagi problemowi praktyki religijnej i sądził, że stopniowa praktyka może