im rozmiary proporcjonalne do części rozbudowanych tekstowo Gloria i Credo,<br> zacieranie warstwy semantycznej tekstu,<br> różne typy narracji, np. praca motywiczna i korespondencja motywiczna z pierwszoplanową <br>rolą partii wokalnych,<br> współdziałanie partii instrumentalnych z partiami wokalnymi, np. w tworzeniu <br>kulminacji, na gruncie różnych typów narracji,<br> wstępy, epizody i interwencje instrumentalne jako momenty odprężenia, bądź <br>pogłębienia ekspresji,<br> różnicowanie typów ekspresji aż do wprowadzania ekspresji dramatycznej,<br> wykorzystywanie form samodzielnych i partii ensemblowych,<br> tworzenie formy szeregowej.<br> Elementy te zostały użyte bardzo indywidualnie w wymienionych cyklach, co wiąże <br>się z silnym zróżnicowaniem języka muzycznego. Stanowią jednak niewątpliwie <br>wyróżniki stylu tych cykli, rozpatrywane zwłaszcza w kontekście problematyki <br>Wort