Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
znajomość elementów gotyckich z romansów grozy (rzekomy upiór, zagadka pochodzenia, motyw porwania i podobne wątki). Omawiano więc w Malwinie cechy romansu intrygi, romansu heroiczno-miłosnego, epiki sensacyjnej, obyczajowej z elementami satyrycznymi, powieści środowiskowej, przede wszystkim jednak prozy psychologicznej.
Mimo szerokiej znajomości literatury nie była jednak Malwina kontaminacją obcych wzorów, ale oryginalną powieścią psychologiczną, osadzoną mocno w tradycji europejskiej i w konkretnych realiach puławsko-warszawskich. Można zgodzić się z sądem W. Borowego, że w zakresie subtelnej analizy uczuć tytułowej bohaterki bliżej od Malwiny do Nałkowskiej, niż od Drużbackiej do Malwiny. Ponadto powieść pełniła na początku XIX w. zapomnianą już dziś rolę manifestu
znajomość elementów gotyckich z romansów grozy (rzekomy upiór, zagadka pochodzenia, motyw porwania i podobne wątki). Omawiano więc w Malwinie cechy romansu intrygi, romansu heroiczno-miłosnego, epiki sensacyjnej, obyczajowej z elementami satyrycznymi, powieści środowiskowej, przede wszystkim jednak prozy psychologicznej.<br> Mimo szerokiej znajomości literatury nie była jednak Malwina kontaminacją obcych wzorów, ale oryginalną powieścią psychologiczną, osadzoną mocno w tradycji europejskiej i w konkretnych realiach puławsko-warszawskich. Można zgodzić się z sądem W. Borowego, że w zakresie subtelnej analizy uczuć tytułowej bohaterki bliżej od Malwiny do Nałkowskiej, niż od Drużbackiej do Malwiny. Ponadto powieść pełniła na początku XIX w. zapomnianą już dziś rolę manifestu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego