Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Mazu nauczał
bowiem: "Kiedy ciało i jaźń osiągną stan naturalności i spontaniczności,
'droga' zostaje osiągnięta". Spontaniczne funkcjonowanie jaźni jest rezultatem 'oświecenia', a nie jego przyczyną. Dahui ubolewał nad tym, iż wielu
adeptów zen sprowadzało praktykę religijną do naśladowania 'spontaniczności'
mistrzów - świadomie starali się zachowywać irracjonalnie, uważając, iż
w ten sposób osiągają 'oświecenie'. Ich 'spontaniczność' nie była jednak

autentyczna, lecz wymuszona i sprowadzała się do folgowania instynktom.
Używając terminologii Kitaro Nishidy, można powiedzieć, że nie stosowali
oni konsekwentnie 'logiki paradoksu', natomiast wybrali drogę 'irracjonalnego
nierozróżniania' (jap. higo riteki mufumbetsu), charakterystyczną dla
przypadkowych i chaotycznych zachowań. Mazu dostrzegał potencjalne
zagrożenie wynikające z możliwości
Mazu nauczał <br>bowiem: &lt;q&gt;"Kiedy ciało i jaźń osiągną stan naturalności i spontaniczności, <br>'droga' zostaje osiągnięta".&lt;/&gt; Spontaniczne funkcjonowanie jaźni jest rezultatem 'oświecenia', a nie jego przyczyną. Dahui ubolewał nad tym, iż wielu <br>adeptów zen sprowadzało praktykę religijną do naśladowania 'spontaniczności' <br>mistrzów - świadomie starali się zachowywać irracjonalnie, uważając, iż <br>w ten sposób osiągają 'oświecenie'. Ich 'spontaniczność' nie była jednak <br>&lt;page nr=103&gt;<br>autentyczna, lecz wymuszona i sprowadzała się do folgowania instynktom. <br>Używając terminologii Kitaro Nishidy, można powiedzieć, że nie stosowali <br>oni konsekwentnie 'logiki paradoksu', natomiast wybrali drogę 'irracjonalnego <br>nierozróżniania' (jap. higo riteki mufumbetsu), charakterystyczną dla <br>przypadkowych i chaotycznych zachowań. Mazu dostrzegał potencjalne <br>zagrożenie wynikające z możliwości
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego