Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
dramaturgów, by po roku 1830, gdy cenzura osłabła, wprowadzać do teatru tematykę współczesną. Bohaterowie wielu dramatów Aleksandra Dumasa spełniali pod tym względem oczekiwania publiczności: realizowali romantyczny mit dobrego zbrodniarza, zachowali namiętności i żarliwość bohatera romantycznego, a uwikłani byli w konflikty otaczającego ich świata. Tylko w Antony do zguby prowadziła bohatera pasja miłosna (a i to o ileż bardziej zmysłowo, przyziemnie ukazana niż na przykład w Chattertonie Alfreda de Vigny czy w innych dramatach romantyków), zazwyczaj w dramatach współczesnych Dumasa bohater walczył o wysoką pozycję w społeczeństwie. Ten motyw został wyeksponowany także w bardzo chwalonej, osnutej na motywach biograficznych sztuce Kean, napisanej
dramaturgów, by po roku 1830, gdy cenzura osłabła, wprowadzać do teatru tematykę współczesną. Bohaterowie wielu dramatów Aleksandra Dumasa spełniali pod tym względem oczekiwania publiczności: realizowali romantyczny mit dobrego zbrodniarza, zachowali namiętności i żarliwość bohatera romantycznego, a uwikłani byli w konflikty otaczającego ich świata. Tylko w Antony do zguby prowadziła bohatera pasja miłosna (a i to o ileż bardziej zmysłowo, przyziemnie ukazana niż na przykład w Chattertonie Alfreda de Vigny czy w innych dramatach romantyków), zazwyczaj w dramatach współczesnych Dumasa bohater walczył o wysoką pozycję w społeczeństwie. Ten motyw został wyeksponowany także w bardzo chwalonej, osnutej na motywach biograficznych sztuce Kean, napisanej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego