Typ tekstu: Książka
Autor: Bilica Jerzy
Tytuł: Telefony z Eufonii. Felietony wygłaszane 1991-1992 w Programie II Polskiego Radia
Rok wydania: 1995
Lata powstania: 1991-1992
dnia i nocy mogła rozbrzmiewać inną muzyką. Tę różnorodność wyzyskał Bach, tworząc dwa cykle 24 fortepianowych preludiów i fug, przeznaczonych na wszystkie możliwe w stroju równomiernie temperowanym 24 tonacje.
Tonacje różnią się charakterem - świetnie to wychwytują osoby obdarzone słuchem absolutnym. Dla Beethovena, na przykład, tonacja F-dur miała charakter sielski, pastoralny, a Es-dur - bohaterski, dlatego swą Eroikę skomponował w tonacji Es-dur, a Symfonię Pastoralną - w tonacji F-dur.
Osoby mające słuch relatywny, nie słyszą różnic między tonacjami dopóty, dopóki nie nastąpi odmiana, to znaczy modulacja, czyli przejście z jednej tonacji do drugiej. Modulacje ożywiają muzykę, wprowadzają do niej powiew
dnia i nocy mogła rozbrzmiewać inną muzyką. Tę różnorodność wyzyskał Bach, tworząc dwa cykle 24 fortepianowych preludiów i fug, przeznaczonych na wszystkie możliwe w stroju równomiernie temperowanym 24 tonacje. <br>Tonacje różnią się charakterem - świetnie to wychwytują osoby obdarzone słuchem absolutnym. Dla Beethovena, na przykład, tonacja F-dur miała charakter sielski, pastoralny, a Es-dur - bohaterski, dlatego swą Eroikę skomponował w tonacji Es-dur, a Symfonię Pastoralną - w tonacji F-dur. <br>Osoby mające słuch relatywny, nie słyszą różnic między tonacjami dopóty, dopóki nie nastąpi odmiana, to znaczy modulacja, czyli przejście z jednej tonacji do drugiej. Modulacje ożywiają muzykę, wprowadzają do niej powiew
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego