świadomie przejmowali <br>założenia stylistyczne w takim właśnie kształcie. Można tu wymienić m.in. cykle <br>J.Surzyńskiego, M. Surzyńskiego, Furmanika, Gieburowskiego i Chlondowskiego. <br>Twórców tych dzieli niekiedy różnica pokolenia, lecz ich msze wykazują stałe, <br>wspólne, wyjątkowo trwałe cechy stylistyczne. Co więcej, styl ten nie ulegał <br>większej ewolucji wewnętrznej, stanowiąc swoisty fenomen pedanterii i rygoryzmu <br>estetycznego.<br> Są to wyłącznie msze łacińskie, reprezentujące w aspekcie tekstowym dwa typy: <br>sześcioczęściowy cykl (z wyróżnioną częścią Benedictus) ordinarium missae <br>przeważający i mszę żałobną (Gieburowski). Tekst jest zawsze kompletny z zachowaniem <br>struktury liturgicznej; niekiedy tylko pojawiają się powtórzenia pojedynczych <br>słów bądź takich struktur, jak Kyrie (Christe) eleison, dona