Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Reiyu, 771-853) razem ze swoim uczniem Yangshanem
Huiji (jap. Kyozan Ejaku, 807-883) są uważani za założycieli domostwa quiyang (jap.
igyo). Quishan uważał, że należy wyrażać istotę 'oświecenia' nie słowem, ale czynem.
Często nauczając, rysował okrąg (chiń. yuanxiang; jap. enso), nawiązując do księżyca
w pełni jako symbolu 'oświecenia', czyli 'pierwotnego oblicza jeszcze przed
narodzinami'. Jego uczeń Yangshan Huiji wyrażał istotę zen za pomocą 'dziewięćdziesięciu
siedmiu okręgów', które rysował na ziemi. Symbolika okręgu była szczególnie
często stosowana w szkole huayan (jap. kegon).
Sengcan (jap. Sosan, ?-606?), Trzeci Patriarcha zen, uczeń Huike. Podobno był
trędowaty, kiedy spotkał Huike, któremu powiedział: "Moje ciało
Reiyu, 771-853) razem ze swoim uczniem Yangshanem <br>Huiji (jap. Kyozan Ejaku, 807-883) są uważani za założycieli domostwa quiyang (jap. <br>igyo). Quishan uważał, że należy wyrażać istotę 'oświecenia' nie słowem, ale czynem. <br>Często nauczając, rysował okrąg (chiń. yuanxiang; jap. enso), nawiązując do księżyca <br>w pełni jako symbolu 'oświecenia', czyli 'pierwotnego oblicza jeszcze przed <br>narodzinami'. Jego uczeń Yangshan Huiji wyrażał istotę zen za pomocą 'dziewięćdziesięciu <br>siedmiu okręgów', które rysował na ziemi. Symbolika okręgu była szczególnie <br>często stosowana w szkole huayan (jap. kegon). <br>Sengcan (jap. Sosan, ?-606?), Trzeci Patriarcha zen, uczeń Huike. Podobno był <br>trędowaty, kiedy spotkał Huike, któremu powiedział: "Moje ciało
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego