Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok: 1994
który się chce za jej pomocą osiągnąć.
Jeśli zechcemy zastosować ten punkt widzenia do kwestii uzasadnienia reguł wnioskowania, to wyłaniają się pytania następujące:
A. Jaki (teoretyczny) cel chcemy za pomocą wnioskowania osiągnąć?
B. Jak mierzyć skuteczność metody (a w szczególności - reguły wnioskowania) ze względu na dany cel?
Rozważmy te pytania po kolei.
3. Definicja celu, który chcemy osiągnąć poprzez podjęcie jakiegoś działania, musi być zrelatywizowana do zbioru - nazwijmy go E - zdarzeń, jakie mogą zajść, gdy działanie to zostanie podjęte. Jest oczywiście niemożliwością wymienienie - a nawet wyobrażenie sobie - wszystkich następstw danego działania. Zbiór E jest więc wyodrębniony, do pewnego stopnia arbitralnie, z klasy
który się chce za jej pomocą osiągnąć.<br> Jeśli zechcemy zastosować ten punkt widzenia do kwestii uzasadnienia reguł wnioskowania, to wyłaniają się pytania następujące:<br> A. Jaki (teoretyczny) cel chcemy za pomocą wnioskowania osiągnąć? <br> B. Jak mierzyć skuteczność metody (a w szczególności - reguły wnioskowania) ze względu na dany cel?<br> Rozważmy te pytania po kolei.<br> 3. Definicja celu, który chcemy osiągnąć poprzez podjęcie jakiegoś działania, musi być zrelatywizowana do zbioru - nazwijmy go E - zdarzeń, jakie mogą zajść, gdy działanie to zostanie podjęte. Jest oczywiście niemożliwością wymienienie - a nawet wyobrażenie sobie - wszystkich następstw danego działania. Zbiór E jest więc wyodrębniony, do pewnego stopnia arbitralnie, z klasy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego