Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Kultura
Nr: 400-401
Miejsce wydania: Paryż
Rok: 1981
wolności. Swoistość polskiego romantyzmu ufundowana była przecież na dotychczasowych doświadczeniach historycznych narodu, który wytworzył przed zaborami unikalny do dziś typ państwowości. Prawo krępowało tendencje absolutystyczne, uniknięto też wytworzenia struktur urzędniczych policyjnych czy militarnych. Tradycje te cały czas są obecne w polskiej kulturze politycznej i stanowią, jak to zauważył Janusz Tazbir, "podbudowę wszelkich antytotalitarnych wystąpień". I tylko wtedy, gdy uświadomimy sobie rolę kultury szlacheckiej w dobie romantyzmu, stanie się jasne, że oskarżanie Polaków o polityczny idealizm nie brało pod uwagę realnych doświadczeń narodu, żywych w zbiorowej pamięci. Zrozumiemy też, że radykalizm społeczny romantyzmu polskiego wynikał bardziej z tradycyjnej koncepcji praw obywatelskich niż
wolności. Swoistość polskiego romantyzmu ufundowana była przecież na dotychczasowych doświadczeniach historycznych narodu, który wytworzył przed zaborami unikalny do dziś typ państwowości. Prawo krępowało tendencje absolutystyczne, <page nr=190> uniknięto też wytworzenia struktur urzędniczych policyjnych czy militarnych. Tradycje te cały czas są obecne w polskiej kulturze politycznej i stanowią, jak to zauważył Janusz Tazbir, "podbudowę wszelkich antytotalitarnych wystąpień". I tylko wtedy, gdy uświadomimy sobie rolę kultury szlacheckiej w dobie romantyzmu, stanie się jasne, że oskarżanie Polaków o polityczny idealizm nie brało pod uwagę realnych doświadczeń narodu, żywych w zbiorowej pamięci. Zrozumiemy też, że radykalizm społeczny romantyzmu polskiego wynikał bardziej z tradycyjnej koncepcji praw obywatelskich niż
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego