Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Literatura
Nr: 2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1984
objawia się śmierć jako najbardziej własna, intymna możliwość bytu ludzkiego.
Widać tu wyraźnie, jak dalece pojęcie substancji (jako samoistnego, skończonego w sobie, wyposażonego w stałe własności bytu) obce jest zmiennej, "możliwościowej" strukturze egzystencji, którą Heidegger pragnie odsłaniać swojej "analityce egzystencjonalnej". I w tym kontekście należy także rozumieć podstawową charakterystykę Dasein, podług której jest on zawsze "byciem-mną" jak mówił filozof. Owo nieusuwalne ja ludzkiej egzystencji nie jest dla Heideggera ani substancją, ani czystą subiektywnością, autonomiczną wobec wszelkiej zewnętrzności, jak tego chciała tradycja idealistycznej filozofii. "Bycie-mną" oznacza pewną opcję w obszarze możliwości bytu ludzkiego i polaryzacją egzystencji ku jednemu z dwóch
objawia się śmierć jako najbardziej własna, intymna możliwość bytu ludzkiego.<br>Widać tu wyraźnie, jak dalece pojęcie substancji (jako samoistnego, skończonego w sobie, wyposażonego w stałe własności bytu) obce jest zmiennej, "możliwościowej" strukturze egzystencji, którą Heidegger pragnie odsłaniać swojej "analityce egzystencjonalnej". I w tym kontekście należy także rozumieć podstawową charakterystykę &lt;tit&gt;Dasein&lt;/&gt;, podług której jest on zawsze "byciem-mną" jak mówił filozof. Owo nieusuwalne ja ludzkiej egzystencji nie jest dla Heideggera ani substancją, ani czystą subiektywnością, autonomiczną wobec wszelkiej zewnętrzności, jak tego chciała tradycja idealistycznej filozofii. "Bycie-mną" oznacza pewną opcję w obszarze możliwości bytu ludzkiego i polaryzacją egzystencji ku jednemu z dwóch
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego