Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Nowa Fantastyka
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1996
jak je określa Oramus, nie ma z tego samego powodu, z jakiego nie ma fizjologii obcego. I teologowie, i fizjologowie nie zajmują się mniemanologią; nie można robić kartografii nieznanych lądów, zanim odkrywca nie potwierdzi ich istnienia. Pozostaje pytanie - czy może być uznana za zaledwie lokalną (nie kosmiczną) teologia, której rozpoznanie podstawowe brzmi - NA POCZĄTKU BYŁO SŁOWO?
W tym kontekście bardzo spodobała mi się uwaga Leszka Jęczmyka o Tajemnicy, zaś mniej o herezji. Fantastyczny Bóg (bogowie) Kubricka-Clarke'a z "2001: Odysei kosmicznej" i niepojęty Bóg (milczenia) Lema z "Głosu Pana" są magiczną próbą powtórzenia tajemnicy właśnie teologicznej. Oczywiście nie są wypowiedzią teologiczną
jak je określa Oramus, nie ma z tego samego powodu, z jakiego nie ma fizjologii obcego. I teologowie, i fizjologowie nie zajmują się mniemanologią; nie można robić kartografii nieznanych lądów, zanim odkrywca nie potwierdzi ich istnienia. Pozostaje pytanie - czy może być uznana za zaledwie lokalną (nie kosmiczną) teologia, której rozpoznanie podstawowe brzmi - NA POCZĄTKU BYŁO SŁOWO?<br>W tym kontekście bardzo spodobała mi się uwaga Leszka Jęczmyka o Tajemnicy, zaś mniej o herezji. Fantastyczny Bóg (bogowie) Kubricka-Clarke'a z "2001: Odysei kosmicznej" i niepojęty Bóg (milczenia) Lema z "Głosu Pana" są magiczną próbą powtórzenia tajemnicy właśnie teologicznej. Oczywiście nie są wypowiedzią teologiczną
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego