Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
aktem woli, a nie rozumu.
Jedno jest bowiem pewne - jeśli adept zen czyni z 'oświecenia'
przedmiot swoich pragnień i starań, nie jest on w stanie przekroczyć
dualizmu podmiotu i przedmiotu. Podmiotowe traktowanie własnego
'ja' jest przeszkodą w dostąpieniu 'oświecenia', o czym świadczą słowa
Dogena, iż prawdziwy wgląd we własną naturę polega na zapomnieniu
o sobie.
Dahui głosił, że w akcie 'oświecenia' pojawia się nowy rodzaj świadomości,
który nie jest związany z podmiotem poznania - jest to 'jaźń jednostkowa'
"bez miejsca". Towarzyszy mu poczucie jedności ze wszechświatem.
Człowiek odkrywa, że jego 'ja' i wszystko, co do tej pory traktował jako
przedmioty poznania, "nie
aktem woli, a nie rozumu. <br>Jedno jest bowiem pewne - jeśli adept zen czyni z 'oświecenia' <br>przedmiot swoich pragnień i starań, nie jest on w stanie przekroczyć <br>dualizmu podmiotu i przedmiotu. Podmiotowe traktowanie własnego <br>'ja' jest przeszkodą w dostąpieniu 'oświecenia', o czym świadczą słowa <br>Dogena, iż prawdziwy wgląd we własną naturę polega na zapomnieniu <br>o sobie. <br>Dahui głosił, że w akcie 'oświecenia' pojawia się nowy rodzaj świadomości, <br>który nie jest związany z podmiotem poznania - jest to 'jaźń jednostkowa' <br>"bez miejsca". Towarzyszy mu poczucie jedności ze wszechświatem. <br>Człowiek odkrywa, że jego 'ja' i wszystko, co do tej pory traktował jako <br>przedmioty poznania, "nie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego