Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
na co wskazuje paradoksalny sąd: "Człowiek jest i jednocześnie nie jest 'buddą' ". Warto zauważyć, że w wypadku sprzecznej
tożsamości transcendencji i immanencji następuje przekroczenie antropologiczno-
biologicznej perspektywy ludzkiego wymiaru. Jednak z punktu widzenia
'logiki paradoksu' to, co przekracza 'jaźń jednostkową', jest z nią tożsame.
W świecie 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' transcendencja polega
na wyjściu poza 'ja' rozumiane w kategoriach podmiotu i przedmiotu
poznania, czyli 'ja' będące bytem w sensie heideggerowskiego uobecnienia
czy też uprzedmiotowienia. Według Nishidy "na dnie naszego 'ja' jest coś,
co transceduje świadome ego. To coś nie jest czymś zewnętrznym w stosunku
do ego, ale czymś, z czego wyłania się
na co wskazuje paradoksalny sąd: &lt;q&gt;"Człowiek jest i jednocześnie nie jest 'buddą' ".&lt;/&gt; Warto zauważyć, że w wypadku sprzecznej <br>tożsamości transcendencji i immanencji następuje przekroczenie antropologiczno-<br>biologicznej perspektywy ludzkiego wymiaru. Jednak z punktu widzenia <br>'logiki paradoksu' to, co przekracza 'jaźń jednostkową', jest z nią tożsame. <br>W świecie 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' transcendencja polega <br>na wyjściu poza 'ja' rozumiane w kategoriach podmiotu i przedmiotu <br>poznania, czyli 'ja' będące bytem w sensie heideggerowskiego uobecnienia <br>czy też uprzedmiotowienia. Według Nishidy &lt;q&gt;"na dnie naszego 'ja' jest coś, <br>co transceduje świadome ego. To coś nie jest czymś zewnętrznym w stosunku <br>do ego, ale czymś, z czego wyłania się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego