Typ tekstu: Książka
Autor: Brzeziński Jerzy
Tytuł: Metodologia badań psychologicznych
Rok: 1996
poziomu aktywacji, dalszy jego wzrost powoduje spadek poziomu wykonania zadania. Gdybyśmy zaplanowali eksperymentalne potwierdzenie tej hipotezy i zaprojektowali badanie wedle jednego z klasycznych planów "zero-jeden" (takich jak omówione w rozdz. 12., pkt. 5.), to okazałoby się, że - w zależności od doboru dwóch wartości poziomu aktywacji: "niższego" i "wyższego" - albo potwierdzilibyśmy hipotezę o zależności liniowej (rosnącej lub malejącej), albo też obalilibyśmy hipotezę o jakimkolwiek związku - liniowym czy krzywoliniowym. Rzecz jasna, brak wiedzy badacza na temat ograniczeń zastosowań tych planów eksperymentalnych do empirycznego sprawdzania wyłącznie hipotez o zależnościach liniowych powoduje, że przeprowadzone przez niego badanie empiryczne nie będzie mogło dostarczyć RB przesądzającego
poziomu aktywacji, dalszy jego wzrost powoduje spadek poziomu wykonania zadania. Gdybyśmy zaplanowali eksperymentalne potwierdzenie tej hipotezy i zaprojektowali badanie wedle jednego z klasycznych planów "zero-jeden" (takich jak omówione w rozdz. 12., pkt. 5.), to okazałoby się, że - w zależności od doboru dwóch wartości poziomu aktywacji: "niższego" i "wyższego" - albo potwierdzilibyśmy hipotezę o zależności liniowej (rosnącej lub malejącej), albo też obalilibyśmy hipotezę o jakimkolwiek związku - liniowym czy krzywoliniowym. Rzecz jasna, brak wiedzy badacza na temat ograniczeń zastosowań tych planów eksperymentalnych do empirycznego sprawdzania wyłącznie hipotez o zależnościach liniowych powoduje, że przeprowadzone przez niego badanie empiryczne nie będzie mogło dostarczyć RB przesądzającego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego