Typ tekstu: Książka
Autor: Barańczak Stanisław
Tytuł: Poezja i duch uogólnienia
Rok wydania: 1996
Lata powstania: 1970-1996
Jak na Teatr Protestu, jest zdecydowanie zanadto "niepoważny" - humorystyczny, a zwłaszcza autoironiczny. Aby rzecz ująć dokładniej: to prawda, że jego sztuki sprawiają wrażenie, przynajmniej na powierzchni swojego świata przedstawionego, jakoby przynależały do dwu kategorii, z których jedną można podejrzewać o rodowód wywiedziony z tradycji teatru politycznego, druga zaś objawia pewne powinowactwo z tradycją Teatru Absurdu. Kategorię pierwszą reprezentują sztuki mniej lub bardziej "realistyczne", przede wszystkim seria trzech jednoaktówek (pierwszą z nich była powstała w roku 1975 sławna Audiencja), połączonych wspólną postacią głównego bohatera o nazwisku Ferdynand Waniek; tu zaliczyłbym również jedną z nowszych sztuk Havla, Largo Desolato. W utworach tego rodzaju
Jak na Teatr Protestu, jest zdecydowanie zanadto "niepoważny" - humorystyczny, a zwłaszcza autoironiczny. Aby rzecz ująć dokładniej: to prawda, że jego sztuki sprawiają wrażenie, przynajmniej na powierzchni swojego świata przedstawionego, jakoby przynależały do dwu kategorii, z których jedną można podejrzewać o rodowód wywiedziony z tradycji teatru politycznego, druga zaś objawia pewne powinowactwo z tradycją Teatru Absurdu. Kategorię pierwszą reprezentują sztuki mniej lub bardziej "realistyczne", przede wszystkim seria trzech jednoaktówek (pierwszą z nich była powstała w roku 1975 sławna Audiencja), połączonych wspólną postacią głównego bohatera o nazwisku Ferdynand Waniek; tu zaliczyłbym również jedną z nowszych sztuk Havla, Largo Desolato. W utworach tego rodzaju
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego