Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
dostępuje
'oświecenia wstępnego' (chiń. kaiwu; jap. kaigo), które jest nagłe, a następnie

musi je pogłębić dzięki stopniowej praktyce. 'Oświecenie wstępne' nie jest
rezultatem jakiejkolwiek praktyki i polega na nagłym uświadomieniu sobie, iż
każdy ma 'naturę buddy', jednak dopiero usilna, stopniowa praktyka pozwala
na ostateczne jej urzeczywistnienie.
Właśnie w kontekście krytyki 'praktyki stopniowej' po 'oświeceniu'
przedstawiciele szkoły soto uznali osiemnaście wielkich 'oświeceń' i niezliczoną
liczbę małych 'oświeceń' Hakuina, w których opisach wyraźne są elementy
ekstatyczne, za wyraz jego psychicznego niezrównoważenia. Podkreślali oni,
że 'oświecenie' nie może być stopniowe, a więc nie może być małych ani
wielkich 'oświeceń'. Sam Hakuin wspomina, że zarzucano
dostępuje <br>'oświecenia wstępnego' (chiń. kaiwu; jap. kaigo), które jest nagłe, a następnie <br>&lt;page nr=138&gt;<br>musi je pogłębić dzięki stopniowej praktyce. 'Oświecenie wstępne' nie jest <br>rezultatem jakiejkolwiek praktyki i polega na nagłym uświadomieniu sobie, iż <br>każdy ma 'naturę buddy', jednak dopiero usilna, stopniowa praktyka pozwala <br>na ostateczne jej urzeczywistnienie. <br>Właśnie w kontekście krytyki 'praktyki stopniowej' po 'oświeceniu' <br>przedstawiciele szkoły soto uznali osiemnaście wielkich 'oświeceń' i niezliczoną <br>liczbę małych 'oświeceń' Hakuina, w których opisach wyraźne są elementy <br>ekstatyczne, za wyraz jego psychicznego niezrównoważenia. Podkreślali oni, <br>że 'oświecenie' nie może być stopniowe, a więc nie może być małych ani <br>wielkich 'oświeceń'. Sam Hakuin wspomina, że zarzucano
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego