Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Polityka
Nr: 27
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 2000
patriotyzm. Ale to nieprawda, nie ciążymy ku Rosji.
Pan Sandowicz tak określa swoją tożsamość: - Patriota warszawski, obywatel polski o narodowości w połowie rusińskiej, w gruncie rzeczy polski Łemko.
Dziadek Michała Sandowicza był grekokatolikiem, który powrócił do prawosławia i został księdzem. (Przypomnijmy, w wyniku Unii Brzeskiej z 1596 r. oderwano od prawosławia jego wyznawców ze wschodnich obszarów Rzeczypospolitej. Powstał Kościół greckokatolicki, tzw. unicki, uznający zwierzchność papieża. Unici zachowali liturgię prawosławną, a ich księża prawo do ożenku. W XIX wieku wielu unitów powróciło do obrządku prawosławnego. Proces powrotu do prawosławia nasilił się w II RP, w latach 30., kiedy Kościół rzymskokatolicki próbował narzucić
patriotyzm. Ale to nieprawda, nie ciążymy ku Rosji.<br>Pan Sandowicz tak określa swoją tożsamość: - Patriota warszawski, obywatel polski o narodowości w połowie rusińskiej, w gruncie rzeczy polski Łemko.<br>Dziadek Michała Sandowicza był grekokatolikiem, który powrócił do prawosławia i został księdzem. (Przypomnijmy, w wyniku Unii Brzeskiej z 1596 r. oderwano od prawosławia jego wyznawców ze wschodnich obszarów Rzeczypospolitej. Powstał Kościół greckokatolicki, tzw. unicki, uznający zwierzchność papieża. Unici zachowali liturgię prawosławną, a ich księża prawo do ożenku. W XIX wieku wielu unitów powróciło do obrządku prawosławnego. Proces powrotu do prawosławia nasilił się w II RP, w latach 30., kiedy Kościół rzymskokatolicki próbował narzucić
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego