Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
jednogłosowy
śpiew kościelny)" (Dahlhaus, Eggebrecht 1992, s. 98). Tego typu continuum racjonalnie
uzasadnia tworzenie przez całe stulecie najprostszych, tonalnych mszy wielogłosowych
przez zawodowych kompozytorów.
Jest to tendencja mocno zróżnicowana stylistycznie, także wewnętrznie, co można
obserwować we wszystkich typach mszy: cyklach komponowanych do łacińskich i
polskich tekstów liturgicznych ordinarium missae, missae pro Defunctis oraz
tzw. mszach polskich.
W pierwszym z wymienionych typów mszy zróżnicowanie stylistyczne jest największe.
Właściwie trudno byłoby wskazać bezsporne wyróżniki stylu. Można jedynie próbować
odnaleźć je, wyróżniając te elementy, które pełnią w określonej grupie utworów
rolę formotwórczą ­ tektoniczną, stanowiąc równocześnie wyraźniejsze nawiązania
do pewnych tradycji. Byłyby to więc następujące
jednogłosowy <br>śpiew kościelny)" (Dahlhaus, Eggebrecht 1992, s. 98). Tego typu continuum racjonalnie <br>uzasadnia tworzenie przez całe stulecie najprostszych, tonalnych mszy wielogłosowych <br>przez zawodowych kompozytorów.<br> Jest to tendencja mocno zróżnicowana stylistycznie, także wewnętrznie, co można <br>obserwować we wszystkich typach mszy: cyklach komponowanych do łacińskich i <br>polskich tekstów liturgicznych ordinarium missae, missae pro Defunctis oraz <br>tzw. mszach polskich.<br> W pierwszym z wymienionych typów mszy zróżnicowanie stylistyczne jest największe. <br>Właściwie trudno byłoby wskazać bezsporne wyróżniki stylu. Można jedynie próbować <br>odnaleźć je, wyróżniając te elementy, które pełnią w określonej grupie utworów <br>rolę formotwórczą ­ tektoniczną, stanowiąc równocześnie wyraźniejsze nawiązania <br>do pewnych tradycji. Byłyby to więc następujące
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego