Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
związany z logiką formalną, nie zostaje w akcie 'oświecenia'
wyeliminowany. Rozum klasyczny jest częścią rozumu paradoksowego,
dlatego krytyka rozumu klasycznego dotyczy jedynie monopolu na prawdę,
który sobie ten rozum uzurpuje.
Akt filozofowania zawsze polegał na "pogłębianiu ludzkiej myśli",
a w wypadku zen mamy do czynienia z pogłębianiem ekstremalnym, czyli
próbą przebicia się przez granice wyznaczone w logice klasycznej przez
zasadę niesprzeczności, i z ustanowieniem nowego logicznego paradygmatu
- zasady 'absolutnie sprzecznej samotożsamości'.
Refleksja nad paradoksową naturą 'oświecenia' pojawia się konsekwentnie
w naukach mistrzów zen z różnych epok. Czy jest to czysty przypadek? A może
świadoma imitacja? Czy też dowód na istnienie duchowego
związany z logiką formalną, nie zostaje w akcie 'oświecenia' <br>wyeliminowany. Rozum klasyczny jest częścią rozumu paradoksowego, <br>dlatego krytyka rozumu klasycznego dotyczy jedynie monopolu na prawdę, <br>który sobie ten rozum uzurpuje. <br>Akt filozofowania zawsze polegał na "pogłębianiu ludzkiej myśli", <br>a w wypadku zen mamy do czynienia z pogłębianiem ekstremalnym, czyli <br>próbą przebicia się przez granice wyznaczone w logice klasycznej przez <br>zasadę niesprzeczności, i z ustanowieniem nowego logicznego paradygmatu <br>- zasady 'absolutnie sprzecznej samotożsamości'. <br>Refleksja nad paradoksową naturą 'oświecenia' pojawia się konsekwentnie <br>w naukach mistrzów zen z różnych epok. Czy jest to czysty przypadek? A może <br>świadoma imitacja? Czy też dowód na istnienie duchowego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego