Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
więcej, czyli sensu istnienia, prawdy o Bogu, duchu i o całości, wymagało obcowania ze sferą ducha. Toteż kosmos zdawał się przestrzenią najpełniejszego przeżywania opozycji między skończonością bytu a nieskończonością, zaś odczucie bezpośredniego, jakby fizycznego, z nim obcowania dawało iluzję wykraczania poza status ludzkiej kondycji (co czasem oznaczało świadome i realne przekraczanie progu śmierci). Wymagało to oczywiście prób wyjścia poza XVIII-wieczny obraz wszechświata uporządkowanego, urządzonego na wzór mechanizmu zegara; poza takie jego rozumienie, przeciw któremu gwałtownie buntował się Gustaw w IV części Dziadów.
W romantycznej dramaturgii wszelkie próby ustanowienia w tym obszarze godnego miejsca dla jednostki prowadziły do zmagań duchowych, przekraczających miarę
więcej, czyli sensu istnienia, prawdy o Bogu, duchu i o całości, wymagało obcowania ze sferą ducha. Toteż kosmos zdawał się przestrzenią najpełniejszego przeżywania opozycji między skończonością bytu a nieskończonością, zaś odczucie bezpośredniego, jakby fizycznego, z nim obcowania dawało iluzję wykraczania poza status ludzkiej kondycji (co czasem oznaczało świadome i realne przekraczanie progu śmierci). Wymagało to oczywiście prób wyjścia poza XVIII-wieczny obraz wszechświata uporządkowanego, urządzonego na wzór mechanizmu zegara; poza takie jego rozumienie, przeciw któremu gwałtownie buntował się Gustaw w IV części Dziadów.<br>W romantycznej dramaturgii wszelkie próby ustanowienia w tym obszarze godnego miejsca dla jednostki prowadziły do zmagań duchowych, przekraczających miarę
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego