Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
o tym, że nie istnieje 'ja' będące niezmiennym
podmiotem zmiennych doznań. Jak więc można zmienię
'ja', którego nie ma? W żadnym fenomenie nie można wyodrębnię
jego stałej, niezmiennej istoty. 'Jaźń jednostkowa' jest także fenomenem,
który nie ma niezmiennych cech. Dlatego właśnie mistrz zen, Ikkyu
So jun, nauczał: "Jaźń człowieka jest pusta, tak samo jak puste jest
pierwotne oblicze nieba i ziemi".
Nasze rozważania prowadzą do wniosku, że wszelkie próby oczyszczania
'jaźni jednostkowej' w celu przekształcenia jej w doskonałą 'jaźń oświeconą'
nie są zgodne z teorią 'pustki jednostkowej natury', tak ważnej dla tradycji
buddyjskiej.

2.2.2. KRYTYKA 'ZEN WYCISZONEGO'
Niektórzy mistrzowie
o tym, że nie istnieje 'ja' będące niezmiennym <br>podmiotem zmiennych doznań. Jak więc można zmienię <br>'ja', którego nie ma? W żadnym fenomenie nie można wyodrębnię <br>jego stałej, niezmiennej istoty. 'Jaźń jednostkowa' jest także fenomenem, <br>który nie ma niezmiennych cech. Dlatego właśnie mistrz zen, Ikkyu <br>So jun, nauczał: &lt;q&gt;"Jaźń człowieka jest pusta, tak samo jak puste jest <br>pierwotne oblicze nieba i ziemi".&lt;/&gt; <br>Nasze rozważania prowadzą do wniosku, że wszelkie próby oczyszczania <br>'jaźni jednostkowej' w celu przekształcenia jej w doskonałą 'jaźń oświeconą' <br>nie są zgodne z teorią 'pustki jednostkowej natury', tak ważnej dla tradycji <br>buddyjskiej. <br>&lt;page nr=69&gt; <br>&lt;tit&gt;2.2.2. KRYTYKA 'ZEN WYCISZONEGO'&lt;/&gt; <br>Niektórzy mistrzowie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego