Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
uważał, że "prawdziwa jedność fenomenów [tego, co
relatywne - A. K.] i natury rzeczy [tego, co absolutne - A. K.] jest poza
pojęciami tożsamości i różnicy". Dogen, nawiązując do przesłania Sutry
Girlandy Kwiatów, iż "jedno jest wszystkim, a wszystko jest jednym", głosił, że
"Wielka Droga Prawa Buddy naucza, iż w każdym najmniejszym pyłku
zawarte są wszystkie sutry wszechświata, w każdym ziarnku piasku można
znaleźć nieskończoną liczbę 'buddów' ".
Teorię 'jaźni jako jedynej rzeczywistości' należy interpretować z punktu
widzenia 'logiki paradoksu', ponieważ z punktu widzenia logiki formalnej jest
ona absurdalna. Skoro bowiem między 'jaźnią jednostkową', 'buddą' i wszystkimi
innymi fenomenami nie ma żadnej różnicy, nie
uważał, że "prawdziwa jedność fenomenów [tego, co <br>relatywne - A. K.] i natury rzeczy [tego, co absolutne - A. K.] jest poza <br>pojęciami tożsamości i różnicy". Dogen, nawiązując do przesłania Sutry <br>Girlandy Kwiatów, iż "jedno jest wszystkim, a wszystko jest jednym", głosił, że <br>&lt;q&gt;"Wielka Droga Prawa Buddy naucza, iż w każdym najmniejszym pyłku <br>zawarte są wszystkie sutry wszechświata, w każdym ziarnku piasku można <br>znaleźć nieskończoną liczbę 'buddów' ".&lt;/&gt; <br>Teorię 'jaźni jako jedynej rzeczywistości' należy interpretować z punktu <br>widzenia 'logiki paradoksu', ponieważ z punktu widzenia logiki formalnej jest <br>ona absurdalna. Skoro bowiem między 'jaźnią jednostkową', 'buddą' i wszystkimi <br>innymi fenomenami nie ma żadnej różnicy, nie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego