Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei. Wybór szkiców filozoficznych 1966-1975
Rok wydania: 1994
Lata powstania: 1966-1975
rozkwitu Ja". W realizacji wartości nie o to mu bowiem ostatecznie chodzi.
Pragnę jeszcze zwrócić uwagę na dwie inne właściwości Ja aksjologicznego, które obok momentu pozytywności i prywacji aksjologicznej stanowią jego rys istotny - irrealność i indywidualność.
Ja aksjologiczne, jak większość wartości ściśle przedmiotowych, jest irrealne. Pojęcie "irrealności" przeciwstawia się pojęciu "realności", które zgodnie z tradycją kantowską rozumiem jako istnienie w czasie. Ja aksjologiczne nie istnieje w czasie, stąd jego radykalna irrealność. Nie znaczy to jednak, by było ono jakimś tworem idealnym, jak np. liczba. Jest czymś "pośrodku". Z jednej strony jako aksjologiczna pozytywność upodabnia się w sposobie swego bytowania do "czystych
rozkwitu Ja". W realizacji wartości nie o to mu bowiem ostatecznie chodzi.&lt;page nr=176&gt; <br>Pragnę jeszcze zwrócić uwagę na dwie inne właściwości Ja aksjologicznego, które obok momentu pozytywności i prywacji aksjologicznej stanowią jego rys istotny - irrealność i indywidualność.<br>Ja aksjologiczne, jak większość wartości ściśle przedmiotowych, jest irrealne. Pojęcie "irrealności" przeciwstawia się pojęciu "realności", które zgodnie z tradycją kantowską rozumiem jako istnienie w czasie. Ja aksjologiczne nie istnieje w czasie, stąd jego radykalna irrealność. Nie znaczy to jednak, by było ono jakimś tworem idealnym, jak np. liczba. Jest czymś "pośrodku". Z jednej strony jako aksjologiczna pozytywność upodabnia się w sposobie swego bytowania do "czystych
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego